Våga vara viktig

Kom precis hem från min kära farmor och farfar, mysigt! Farmor fyllde ju år idag så hon fick en blomma och jag fick min födelsedagspresent så man kan säga att vi bytte ;)
Funderar på att åka till dom här någon gång i veckan, och hälsa på dom med en vän. Skulle vara riktigt mysigt alltså, får se hur det blir med den idén.


Igår var jag fullt upptagen i Bollnäs hela dagen med svenska kyrkans församling. En del saker var roligare än andra, så som det är i livet. Men Pär Johansson, som startade Glada hudik teatern var där och höll en föreläsning. Var jätte intressant att lyssna på med allt om uppdrag granskning och hur han startade teatern och hur han kom på idén. Fick ett ännu nyare perspektiv. Nu förstår jag varför jag fortsätter som konfa ledare, många gånger jag tänkt tanken att hoppa av, men eftersom att vi ledare får gå på så mycket kurser och sånt om att "växa" och "våga vara viktigt" och sådant, så får vi höra på än massa föreläsningar och få nya perspektiv på saker och ting.
Så nu har jag ännu mer i min vektygslåda till hjälp. Känns skönt, att kunna hjälpa folk på ett bättre sätt och lära sig nya saker hela tiden.

Våga vara viktig var gårdagens tema. Det stämmer in så sjukt! Du är viktig som du är, oavsett om du är vit, svart, hörselskadad, har ett handikapp, har cancer, har brännskador, tar mediciner, inte har något fel.
Det är dumt att kalla alla som inte har något utav det här "normala" för alla är ju ändå normala? Handikappade kan så mycket mer än vi tror. Det är ju så många som tror att det är barn, men låt de visa sina talanger så kan de också läsa, skriva, prata osv precis som vi. Ifall man är homsexuell eller bisexuell, är väl heller inget fel? Man blir kär i den man faller för, och man kan inte styra över sina känslor.
Tänk igenom dina fördomar innan du börjar döma, sätt dig själv i varje situation typ hur du skulle bli bemött ifall du hade något handikapp, eller var homo/bi sexuell.




Min respekt växte för folk som föddes med något handikapp, och det människor som skiljer sig från mängden.
Min respekt växte för det mobbade och de som känner sig utstötta, hur de ändå klarar av allt.
Min respekt växte för människor folk sätter fördomar för.
Min respekt växte framförallt åta Glada Hudik teatern!
Tänk igenom du också, så kanske din respekt kan växa för andra människor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0